„Podróżowanie kluczem do przyszłości”
Proponowana innowacja pedagogiczna powstała w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. nr 56, poz. 506).
W naszej interpretacji ma ona na celu zaproponowanie nowych, dotychczas niestosowanych w naszej Szkole, rozwiązań w zakresie organizacji kształcenia, a także w zakresie zmian stosowanych metod pracy dydaktycznej
i wychowawczej. Stanowi ona rozwiązanie, które zaliczamy do innowacji programowo-metodycznych.
Innowacja dotyczy przygotowania młodzieży do świadomego udziału w wycieczkach określanych jako programowe, stanowiących uzupełnienie oferty edukacyjnej klas profilowych. Przygotowanie wycieczki zwieńczającej proces edukacji rozpoczyna się od informacji na temat zwiedzanego w przyszłości miejsca i uświadomienia celowości wyjazdu programowego w procesie edukacji. Następnie przedstawiony zostaje plan działań rozłożonych w czasie
i wskazane możliwości pozyskiwania funduszy na potrzeby realizacji oferty edukacyjnej wyjazdu. Takie postępowanie wynika ze świadomości, że zwłaszcza wyjazdy zagraniczne łączą się z kosztami często przekraczającymi możliwości finansowe rodzin. Dzięki prezentowanemu podejściu nasi uczniowie mają możliwość uczestniczenia w wyjazdach edukacyjnych z pełną świadomością swoich potrzeb i możliwości, wykorzystując wiedzę z zakresu różnych dziedzin, np. wiedzy o kulturze, wiedzy o człowieku i jego środowisku, prawa, przedsiębiorczości oraz informacje dotyczące działalności statutowej fundacji i instytucji wspierających projekty edukacyjne, umiejętnie zastosowane mogą pomóc w pokonywaniu ograniczeń. Aktywny udział w przygotowywaniu wycieczek umożliwia także młodzieży wpływ na sposób realizacji założeń programowych wycieczki oraz wybór metody realizacji przedsięwzięć zmierzających do pozyskiwania środków finansowych. W ten sposób stają się one adekwatne do podejmowanego problemu i zależą przede wszystkim od pomysłowości i kreatywności uczniów oraz nauczycieli. Forma działań dla uczniów zaangażowanych w cały proces, od planowania do realizacji przedsięwzięcia, staje się bardziej atrakcyjna
i rozwijająca, co przekłada się na lepszą percepcję promowanych treści, wpisując się jednocześnie w program wychowawczy. A zatem opisane powyżej działania dotyczyć mogą sfery makro – pisanie projektów, wniosków
o dofinansowanie w różnych formach, próśb o objęcie patronatem lub innych form współpracy z środowiskiem lub też sfery mikro – związanej z własną aktywnością uczniów na terenie szkoły – organizacja kiermaszów, loterii fantowych, kawiarenek, sprzedaży własnoręcznie wykonanych przedmiotów na terenie szkoły
i na aukcjach internetowych. Wzmocnienie dla realizacji innowacji stanowi także działalność promocyjna.
Założenia innowacji
Program innowacji przewiduje organizację zajęć, które umożliwiłyby młodzieży rozwój, zdobywanie wiedzy
i umiejętności pozwalające na przygotowanie wyjazdu programowego, a w konsekwencji także świadome uczestnictwo w kulturze.
Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia dotyczące:
- Wiedzy o kulturze regionu, kraju, który byłby przedmiotem zainteresowania
- Wiedzy z zakresu przedsiębiorczości dotyczącej pozyskiwania funduszy na realizację projektu
- Wiedzy prawniczej umożliwiającej właściwe projektowanie i podejmowanie działań
- Informacje dotyczące działalności statutowej fundacji i instytucji wspierających projekty edukacyjne
- Informacji dotyczących skutecznego działania – prezentacji i autoprezentacji
- Wiedzy dotyczącej zwiedzanego miejsca: człowieka i jego środowiska – w aspekcie historycznym i współczesnym (uwzględniając treści patriotyczne, wpływy kulturowe i językowe); środowiska naturalnego, ekosystemu i jego ochrony.
Autorzy: Agnieszka Kraszewska, Katarzyna Sałkiewicz