Wykład z dr. Maciejem Dąbskim – grudzień 2020

Uczniowie klasy 3F (30.11.2020r.) oraz uczniowie klasy 1E (1.12.2020r.) w raz z Panią Mają Janiec uczestniczyli w wykładzie online pt. „Co słychać w Arktyce?”. Wykład poprowadził dr Maciej Dąbski, pracownik Zakładu geomorfologii Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW.

Spotkanie było poświęcone warunkom panującym w Arktyce oraz zmianie tych warunków pod wpływem globalnego ocieplenia. Uczniowie mieli okazję zaczerpnąć wiedzę od badacza lądolodów oraz wiecznej zmarzliny, które występują w Arktyce. Wykład był bardzo ciekawy i szczegółowy, w związku z czym będzie wymagał kontynuacji w niedalekiej przyszłości. Na razie uczniowie zrozumieli, że informacje przestawione na wykładzie stanowią czubek góry lodowej, tego co słychać w Arktyce:

· Uczniowie poznali lub przypomnieli sobie pojęcia lądolodu i wiecznej zmarzliny;

· Zapoznali się z wykresami i zdjęciami, które pokazują zmiany lodu w Arktyce, pod wpływem zmian klimatu;

· Dowiedzieli się, jakie skutki wynikają z nadmiaru topniejącego lodu – te oczywiste, jak wzrost wody we Wszechoceanie oraz te mniej oczywiste, jak nadprodukcja metanu;

Po wielu pytaniach i wątpliwościach uczniów, co do przyszłości naszej planety, doktor sformułował wnioski na temat mechanizmów samoregulacji, które występują w przyrodzie. Miejmy nadzieję, że poradzą sobie z tym, co zrobiliśmy Ziemi. Na koniec uczniowie dyskutowali z prowadzącym o tym, co mogą zrobić oni, by naturalne mechanizmy miały szansę osiągnąć sukces.

W październikowy piątek (2.10.2020r.) klasa 3f wraz z Panią Mają Janiec wzięła udział w zajęciach terenowych. Była to świetna okazja, by spędzić czas na świeżym powietrzu i wyjść poza mury szkoły. Przy okazji można było sprawdzić swoją wiedzę na temat relacji elementów środowiska geograficznego oraz poznać warunki hydrologiczne panujące w dolinie Wisły. Warsztaty były prowadzone przez dr. Tomasza Grabowskiego, pracownika Wydziały Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.

W związku z tym pytania, na jakie musieli odpowiedzieć uczniowie, nie były łatwe, a czasem nawet podchwytliwe. Doktor Grabowski, jako pracownik Zakładu Geoekologii, podszedł do tematu warsztatów bardzo kompleksowo i wieloaspektowo:

· Uczniowie poznali przeszłość geologiczną Doliny Wisły w Warszawie;

· Zapoznali się z roślinnością rosnącą na tarasie zalewowym. Poznali występujące tam gatunki roślin, ich dostosowania do warunków okresowego zalewania wodą podczas wezbrań oraz jak je rozpoznawać spośród wielu im podobnych;

· Rozmawiali o wezbraniach i niżówkach w Wiśle, o jej reżimie oraz o wpływie tych zjawisk na tereny Warszawy (zanim stolica stała się największym miastem Polski);

· Oglądali podstawowe formy ochrony przeciwpowodziowej takie jak wały przeciwpowodziowe znajdujące się wzdłuż Wisły;

· Poznali wpływ jaki wywiera warszawska zabudowa na stany wody w Wiśle oraz pojęcie „gorsetu warszawskiego”, jako przyczynę wysokich stanów wody Wisły w Warszawie, a także wpływ roślinności dolinnej wraz z gorsetem na stany wody w Wiśle;

· Dyskutowali o formach własności gruntów i nieruchomości, jakie występują w Dolinie Wisły;

· Poznali nowe pojęcia, takie jak „woda dziesięcioletnia”, „woda stuletnia” oraz „woda tysiącletnia” oraz dowiedzieli się, gdzie można sprawdzić, czy moje miejsce zamieszkania na terenie Warszawy jest zagrożone, którąś z tych „wód” [http://www.um.warszawa.pl/node%252F138616]

Chociaż dzień okazał się deszczowy i musieliśmy kryć się pod mostem , to był pełen pozytywnych emocji i profesjonalnej wiedzy.